Trápí vás trapézový sval?

Otázka by mohla znít jinak. Mohla bych se také zeptat: Bolí vás šíje? Bolí vás v týle?

U mých klientů k nejčastějším obtížím. Není se čemu divit, v okamžiku, kdy skoro všichni pracují na počítači, je oblast šíje velmi přetěžovaná.

Přišla ke mně klientka, říkejme jí Martina. Martině je 36 let a pracuje v korporátu. Svoji práci má ráda, zůstává i přes čas, běžně pracuje za počítačem 10 hodin. Už 3 týdny jí bolí za krkem.

Dalším povídáním zjišťuji, že jí šíje bolí mnohem déle, jen tomu nepřikládala význam, považovala to za normální. Ty tři poslední týdny už je to fakt špatné.

A co ten trapézový sval?

Je to trojúhelníkový sval, který jde od hlavy a krční a hrudní páteře ke klíční kosti a lopatce. Zpravidla jej rozdělujeme na tři části (horní, střední a spodní). Největší problémy obvykle dělá jeho horní část.

Takže, jestli vás stejně jako Martinu bolí vás vršek ramene, nebo svalový pruh od ramene k hlavě. Tak je to je trapézový sval.

Pohled, který vám teď poskytnu, je jen takovým výřezem, vždy musíme řešit obtíže globálně, ne jen lokálně.

Martinu jsem vyšetřila a zjistila jsem, že hlavní obtíže jsou právě v přetíženém trapézovém svalu. Ten jsem uvolnila pomocí měkkých technik a Martině jsem doporučila jednoduchý cvik na uvolnění tohoto svalu.  (Najdete ho na konci článku).

Kromě toho jsem zjistila, že je potřeba ošetřit také spoušťové body (pokud se o nich chcete dozvědět víc, tady je pro vás článek).

Abych dostála celému procesu, kromě ošetření spoušťových bodů, měkkých technik a cvičení, to vše zaměřené na trapézový sval, jsem Martinu samozřejmě vyšetřila a zjistila jsem, že má oslabené svaly, které stabilizují lopatku. O těch vám napíšu někdy příště. Bez toho, abychom tyto svaly posílily, nebude mít Martinina úleva dlouhého trvání. Martině jsem také doporučila změnit výšku monitoru a pomohla jsem jí správně nastavit kancelářskou židli. 

Martina poctivě cvičila a na další kontrole jsme už je doladily detaily. Domluvily jsme se ještě na dalších návštěvách, abychom vyřešily i svaly kolem lopatky.

A teď ten slíbený cvik!

Sedněte si rovně a schovejte bradu do krku. Hlavu nepředklánějte, jen ji skloňte a schovejte bradu. Měli byste cítit tah podél krční páteře – to je ono, právě protahujete trapézový sval!

Prosím, mějte na paměti, že informace uvedené v tomto článku nejsou a nemohou sloužit jako náhrada konzultace s fyzioterapeutem nebo lékařem. Článek má informativní charakter. Ve všech případech týkajících se Vašeho zdraví se poraďte se svým fyzioterapeutem nebo lékařem.